نقش بازی های رایانه ای در جنگ نرم

نقش بازی های رایانه ای در جنگ نرم

بخش ارتباطات- بازی های رایانه ای به عنوان رسانه ای تاثیر گذار، در همه ابعاد جنگ نرم اعم از سیاسی، فرهنگی، دینی و… به صورت گسترده وارد شده اند. در بعد سیاسی، بسیاری از بازی های رایانه ای که مدیریت جنگ روانی در این زمینه را بر عهده داشته اند تنها بر یک نکته تکیه می کنند و آن توجیه جنگ هایی است که در حال حاضر و یا در آینده نزدیک آمریکا بر کشورهای دیگر تحمیل خواهد کرد...


1- بازی رایانه ای جنگ ژنرال ها
رایانه

در این بازی شما در نقش سربازان امریکایی مأموریت مبارزه با تروریست ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظوره مبارزه با بعثیان، یا در افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده می روید. در عراق و افغانستان تروریست ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند؛ ماشین سبز، کلاه نظامی سبز، پرچم های سبز رنگ و حتی کلاهک موشک ها با رنگ سبز نمایش داده می شوند. هرچند که بسیاری از شرکت های ساخت بازی های رایانه ای در بازی هایشان به صورت موردی بازی های این چنینی دیده می شود، ولی بنظر می رسد چند شرکت مانند شرکت کوما، ریالتی گیمز و شرکت کانفلیکت با این هدف که تجاوزات نظامی امریکا را در اقصی نقاط جهان توجیه کنند تأسیس شده اند.

2- بازی رایانه ای IGI 2

در یکی از مراحل این بازی شما در لیبی وارد عملیات می شوید. صدای قرآن و صلوات به گوش می رسد. نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد) (ص) بر روی دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریست ها به صدای رادیو فارسی ایران گوش می دهند.

مثلاً در بسیاری از مراحل که دارای طرح های اسلامی است چنانچه روی این تصاویر بزرگنمایی کنیم، نام علی بر روی آنها نقش بسته است. و در نهایت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا ! با اهریمن جهانی روبرو شده و در نهایت او را شکست می دهید

3- بازی رایانه ای حمله به ایران

در این بازی رایانه ای که پنجاه و هشتمین مأموریت بازی شرکت کومار وار است، سربازان امریکایی وظیفه دارند ضمن حمله به تأسیسات هسته ای نطنز، دانشمندان ایرانی را از بین ببرند و یک دانشمند را زندانی کنند. شرکت سازنده این بازی (کوما) ادعا کرده است : ” از آنجا که در زمینه اهداف واقعی ایران از غنی سازی اورانیوم به منظور تبدیل شدن به دومین کشور اسلامی (پس از پاکستان) دارای بمب اتمی تردیدی وجود ندارد و از سوی دیگر حمله نظامی گسترده و اشغال ایران می تواند با توجه به در تیررس بودن منابع نفتی خاورمیانه از سوی ایران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بیانجامد، یک عملیات نظامی کوچک به منظور نابودی پایگاه هسته ای و فناوری اتمی ایران، بیشتر می تواند مانع از دستیابی این کشور به بمب اتمی شود.”

عمر رایانه خود را طولانی کنید(1)

کیت هالپر به سایت فارسی بی.بی.سی گفته است : ” هنوز خیلی از امریکایی ها از برنامه هسته ای ایران نگرانند. برای همین ما به بازآفرینی موقعیت ها دست می زنیم تا بحث های مرتبط را پوشش دهیم. کاربران زیادی با ارسال طومار اینترنتی به ما گفتند که این بازی را به دلایل سیاسی دوست ندارند، ولی ما یک مؤسسه سیاسی نیستیم. این بازی فرصتی ایجاد می کند که ما به برنامه اتمی ایران فکر کنیم.”

با این حال توجیه طراحان بازی در تولید این بازی استناد به جمله ای از جرج بوش، رئیس جمهور پیشین امریکا است که گفت، در برابر تهدیدات هسته ای جمهوری اسلامی تمام گزینه ها قابل بررسی است.

4- بازی رایانه ای نجات گروگان های امریکایی (IRAN HOSTAGE RESCUE)

در این بازی که بازهم محصول شرکت کوما است، شما در نقش نیروهای ویژه ای هستید که وظیفه تان نجات گروگان های امریکایی است که در سفارتخانه امریکا در تهران زندانی اند. این بازی به مناسبت فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد این حادثه (1383 هـ.ش) به بازار عرضه شد. شرکت سازنده اعلام کرد که برای ساخت این بازی از اسناد رسمی و نیز فیلم ویدئویی مصاحبه با آنتونیو مندز؛ از مسئولان سابق سازمان سی استفاده شده است.

هرچند این شرکت با تحریف اتفاقی که منجر به شکست مفتضحانه امریکا در طبس شد، بازی را با پیروزی نیروی ویژه به اتمام می رساند. البته نکات دیگری در بازی Iran Hostage Rescue به چشم می خورد که توجه به آنها ضروری بنظر می رسد :

در قسمت دوم بازی وقتی شما وارد استادیوم شوید تا با استفاده از هلی کوپتر از آنجا خارج شوید، اتوبوسی را می بینید که تصویر امام خمینی و یک بسیجی بر روی آن نقش بسته است و روی آن نوشته شده است : “پرورش جوانان خداجوی بسیجی فتح الفتوح امام است.” و با فونت کم رنگ تر زیر آن به نظر می آید نوشته “مقام معظم رهبری” که نوشته این متن روی اتوبوس با زمان اتفاق مورد نظر همخوانی ندارد. آیا این موضوع عمدی است یا یکی از اشتباهاتی است که به علت بی دقتی اتفاق افتاده مانند نوشته های روی کارتن های حاوی توپ های ورزشی در استادیوم.

با دقت در مطالب ذکر شده می توان فهمید که رسانه نوظهور بازی های رایانه ای با توانمندی ها و ویژگی های خـاص خـود بعنوان ابـزاری نویـن برای عملیات روانـی و قـدرت نـرم دشمن تبدیل شده اند. سـربـازان رایـانه ای بی هیچگونه حساسیت، نظارت و کنترل تا عمق خانه هایمان نفوذ می کنند. !؟

5- بازی رایانه ای سام ماجراجو در پرسپولیس

در این بازی در اوایل قرن 22 زمین تحت حمله مزدوران اهریمن جهانی قرار می گیرد و نوع بشر در معرض نابودی کامل است. شما در نقش سام استون ملقب به سام ماجراجو بی درنگ برای تغییر گذشته با استفاده از یک دستگاه قدیمی به نام دروازه زمان به گذشته بر می گردید تا نسل بشر را از خطر نابودی حفظ کنید.

شیاطینی که به اهریمن جهانی کمک می کنند عبارتند از : کامیکاز بی سر و عقرب بالغ، زامبال و غول لاوا که هر کدام از این شیاطین اسلحه ای دارند که با آن به شما ضربه می زنند.

بازی با رایانه

عقرب بالغ یکی از ایادی شیطان است. او جنگجویی مذهبی است که از نژاد اولیه بندپایان بوجود آمده و بخاطر عقاید مذهبی شان بسیار متخاصم اند. یکی دیگر از این شیاطین، کامیکاز بی سر است. او یک سرباز سیرین است که اهریمن جهانی او را زنده کرده و کنترل زندگی آن را در دست دارد. این موجود به شکل یک انسان فاقد سر است (بدون سر بودن او به معنای نداشتن عقل و شعور و منطق است)، بنابراین او را برای عملیاتی مانند عملیات انتحاری به خدمت گرفته است. کامیکاز بی سر دو بمب در دستان خود حمل می کند و هنگامی که به اندازه کافی به هدف نزدیک شد آن را فعال می کند. هرچقدر به شما نزدیک تر باشد خسارت بیشتری به شما وارد می کند. هرچند که خود نیز پس از انجام این عمل نابود و متلاشی می شود. کامیکاز بی سر بصورت غیرمستقیم این عمل را که به عملیات شهادت طلبانه مسلمانان شباهت دارد، عملی شیطانی تلقی کرده که فاقد هرگونه پشتوانه عقلانی است. برای مبارزه با شیاطین شما به محل هایی شبیه معابد و مساجد می روید؛ اماکنی که پر از طرح ها و نقوش اسلامی است.

مثلاً در بسیاری از مراحل که دارای طرح های اسلامی است چنانچه روی این تصاویر بزرگنمایی کنیم، نام علی بر روی آنها نقش بسته است. و در نهایت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا ! با اهریمن جهانی روبرو شده و در نهایت او را شکست می دهید. حتی پایان بازی، بیشتر با نماد غربی مذهب یعنی کلیسا به پایان می رسد و این را به ذهن کاربر منتقل می کند که مسیحیت عامل آرامش، صلح و مودت و اسلام عامل خشونت و .. است. و به نوعی کودک و نوجوان و جوان مسلمان را نسبت به دین اسلام بدگمان می نماید و در نهایت در ضمیر ناخودآگاه وی زمینه های انحراف و خروج از دین اسلام را فراهم می کند.

با دقت در مطالب ذکر شده می توان فهمید که رسانه نوظهور بازی های رایانه ای با توانمندی ها و ویژگی های خـاص خـود بعنوان ابـزاری نویـن برای عملیات روانـی و قـدرت نـرم دشمن تبدیل شده اند. سـربـازان رایـانه ای بی هیچگونه حساسیت، نظارت و کنترل تا عمق خانه هایمان نفوذ می کنند. !؟

با مطالب عنوان شده دیگر نمی توان به بازی های رایانه ای تنها بعنوان ابزار جذاب برای تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان نگاه کرد؛ بلکه باید به آنها از دید دشمنان تفکر اسلامی نگریست. و در مقابل با تولید جانشین های مناسب برای اینگونه بازی ها باتوجه به عمق منابع ملی و مذهبی به مبارزه با این تجاوز پرداخت.

منبع: دبیرخانه دائمی جنگ نرم کشور


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد